Alergia pokarmowa? Nietypowa dieta? Zmniejsz wydatki na zakupy!

Alergia pokarmowa? Cukrzyca? Nietypowa dieta? 8 sposobów na zmniejszenie wydatków na specjalistyczną kuchnię | homemaker.pl @HomemakerPL

Alergie to poważny problem. Konieczność wykluczenia konkretnego produktu lub grupy produktów z diety jest stresująca sama z siebie  –  a stres ten pogłębia się, gdy podchodzisz do kasy w sklepie.

Nagle Twoje rachunki na jedzenie rosną do niebotycznych rozmiarów. Coraz więcej osób słyszy wyrok (ale to nie musi być wyrok! Poczytaj dalej, wszystko zależy od podejścia i kreatywności)….

Alergia pokarmowa

Występowanie alergii nasila się. Można debatować, skąd ten trend: środowisko, wychowanie, geny…. Niestety, dziś z powodu nietolerancji pokarmowych cierpi aż od 6% do 8% niemowląt. Odsetek ten zmniejsza się w przypadku dzieci w wieku od roku do trzech lat (4% – 6%), a wśród nastolatków i osób dorosłych choruje już „tylko” 1% –3% populacji (źródło).

Oznacza to, że więcej niż co setna osoba cierpi z powodu alergii. Producenci i sieci handlowe widzą ten trend. Nic dziwnego więc, że coraz łatwiej kupić w sklepie produkty dla alergików: bez glutenu, bez laktozy, bez jaj…nawet dyskonty takie jak Netto, Lidl i Biedronka podchwyciły ten temat.

I chociaż tego typu specjalistyczne jedzenie jest znacznie łatwiej dostępne niż dekadę temu, nie znaczy to, że jest tanie. Alergie i nietolerancje pokarmowe to przypadłość ponad podziałami, niezależnie od zasobności portfela.

Jest to ogromny problem – albo się o nim nie mówi, albo ja o tym nie słyszę….Tańsze produkty są pełne glutenu i cukru, co samo w sobie nie jest zawsze złe, ale dla ludzi z cekalią lub cukrzycą po prostu się nie nadają do spożycia.

Być może alergia nie dotyczy Ciebie i to Twoje dziecko nie będzie mogło dostać tradycyjnego tortu na urodziny. Uwierz, to nie koniec świata. Można upiec wspaniałe ciacho bez problematycznego składnika. Naprawdę można być na specjalnej diecie, jeść pysznie i nie zbankrutować!

Specjalna dieta….z wyboru

Alergia pokarmowa? Cukrzyca? Nietypowa dieta? 8 sposobów na zmniejszenie wydatków na specjalistyczną kuchnię | homemaker.pl @HomemakerPL

Niektórzy z nas odżywiają się „inaczej” nie z przyczyn zdrowotnych, ale z własnych przekonań bądź indywidualnych preferencji.

Można wymieniać bez końca: dieta wegetariańska, wegańska, niskowęglowodanowa, paleo, bezglutenowa, diety redukcyjne (proteinowe, niskokaloryczne), ketogeniczne…na pewno jakąś pominęłam 🙂

Osobiście nie jestem alergikiem (choć żadnych testów nie robiłam), ale kiepsko znoszę nadmiar produktów mącznych. Zbyt wiele pieczywa lub makaronu na raz i czuję się „chora”. Dlatego chętnie eksperymentuję z przepisami bezglutenowymi i muszę przyznać, że wiele z nich to po prostu POEZJA!

Jesteś vege? Płacz i płać!

Jeśli wykluczyłaś z diety jakiś składnik (mięso czy też cokolwiek innego), na pewno wiesz, jak droga potrafi to być decyzja – zwłaszcza jesli chodzi o jedzenie na mieście. Nie mogę się nadziwić jakim cudem vege-burger kosztuje drożej, niż ten mięsny! No heloł! coś tu nie gra…

Na szczęście w domowym zaciszu możemy gotować, jak chcemy:

Alergia pokarmowa? Cukrzyca? Nietypowa dieta? 8 sposobów na zmniejszenie wydatków na specjalistyczną kuchnię | homemaker.pl @HomemakerPL

Moje sposoby by wydawać mniej na specjalnej diecie

1: Zrób listę rzeczy, które MOŻESZ jeść

Jeśli jesteś na „przymusowej” diecie z powodu alergii lub cukrzycy, prawdopodobnie przez kilka pierwszych tygodni diety robiłaś listę rzeczy, których musisz unikać. Niestety myślenie o nich sprawia, że masz na nie jeszcze większą ochotę.

Dlatego zrób coś przeciwnego: zamiast wymieniać rzeczy, których nie możesz jeść, ustal po które możesz sięgać bez stresu. Na liście (pisemnej!) powinny znaleźć się produkty z różnych grup (owoce, warzywa, mięso, nabiał). Także te, których wcześniej nie próbowałaś.

2: Ustal kilka prostych posiłków

Lista produktów pozwoli Ci stworzyć pomysł na 4 -5 dań na każdy z pięciu posiłków: śniadanie, przekąskę/ drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. Może przetestujesz moje przepisy?

Trzymaj te pomysły w zeszycie i na ich podstawie planuj menu na kilka dni do przodu – dobre planowanie to podstawa robienia oszczędności w kuchni.

3: Proste potrawy to Twój sprzymierzeniec

Na zimowy obiad: surówka z pora | homemaker.pl @HomemakerPL

Są nie tylko tańsze, ale na początku pomogą Ci wejść w rytm gotowania dla alergików. Prosty przykład: jeżeli jesteś chora na celiakię, to zamiast przygotowywać na obiad bezglutenowe pierożki z zieloną soczewicą, upiecz zwykłą pieczeń z ziemniakami i surówką z pora.

Na bardziej wymyślne dania przyjdzie czas za kilka tygodni, gdy ustalisz już swój typowy jadłospis. Jesli od razu weźmiesz się za skomplikowane menu, możesz się niepotrzebnie zniechęcić już na starcie.

4: Nie rzucaj się na każdy produkt podpisany jako „dla alergików”

Niektóre są niezdrowe, inne po prostu bardzo drogie. Zastanów się, czego naprawdę potrzebujesz oraz szukaj domowych sposobów na radzenie sobie w kuchni.

Czy wiedziałaś na przykład, że odwar z siemienia lnianego lub rozgniecione banany mogą zastąpić jajko? Pamiętaj też, że nie musisz kupować batonika bez laktozy na specjalnym regale w sklepie, gdy masz ochotę coś przekąsić – możesz po prostu zjeść jabłko.

5: Zmień swoje nawyki żywieniowe

Możliwe, że dotychczas nie wyobrażałaś sobie śniadania bez pieczywa, ale celiakia uniemożliwia Ci kontynuowanie tego nawyku. Zamiast kupować co rano drogi chleb bezglutenowy, w ogóle ogranicz pieczywo.

Zamiast niego jedz sałatkę z awokado (kocham!), jajecznicę albo jogurt z owocami (świeżymi! nie jakieś gotowe śmieci). Osoby z alergią na mleko mogą dodawać do kawy drogie mleko roślinne albo zastanowić się nad piciem kawy czarnej.

Nie musisz rezygnować ze wszystkich swoich przyzwyczajeń i żadna decyzja nie jest w tym względzie ostateczna. Przyjmij metodę małych kroczków, a łatwiej zaadoptujesz się do zmian.

6: Co możesz, gotuj sama

Alergia pokarmowa? Cukrzyca? Nietypowa dieta? 8 sposobów na zmniejszenie wydatków na specjalistyczną kuchnię | homemaker.pl @HomemakerPL

Dania przygotowywane samodzielnie zawsze są zdrowsze i tańsze, ale zabierają dużo czasu. Jeżeli nie masz go wiele, gotuj tylko to, na czym naprawdę Ci zależy. Przygotuj własny jogurt bez laktozy jeżeli jesteś fanką jogurtu, ale nie bierz się za domowy wypiek bezglutenowego chleba, jeśli nikt u Ciebie w domu nie jada pieczywa.

Często słyszę kontrargument a propos oszczędzania:

„Po co mam sama piec chleb, przecież gotowy kosztuje w sklepie 3 złote”

Okej, rozumiem – jeśli nie lubisz piec, to być może rzeczywiście to nie ma sensu.

Ale jeśli cierpisz na alergię, zdecydowanie WARTO się zmusić. Chleb bezglutenowy potrafi kosztować nawet 50 złotych za kilogram. Nawet biorąc pod uwagę wyższe koszty mąki kokosowej/migdałowej i innych mąk bezglutenowych, to i tak domowy wypiek będzie zdecydowanie tańszy.

7: Kupuj na promocjach

Produkty dla alergików są droższe, dlatego wypatruj wszelkich okazji i kupuj ile możesz, gdy ceny są niższe.

Przed zakupami sprawdź datę przydatności do spożycia (szczególnie w przypadku produktów, które szybko się psują) i zastanów się, ile jedzenia zmieści się w Twoich szafkach.

Suche produkty możesz przechować w piwnicy (jeśli warunki na to pozwalają: nie ma szkodników i nie jest zbyt wilgotno), pod łóżkiem albo w szafie w przedpokoju.

8: Naucz się (lepiej) gotować

Alergia pokarmowa? Cukrzyca? Nietypowa dieta? 8 sposobów na zmniejszenie wydatków na specjalistyczną kuchnię | homemaker.pl @HomemakerPL

Stwierdzono u Ciebie (Twojego dziecka albo innego członka rodziny) kilka alergii pokarmowych?  Lista produktów, których możesz bezpiecznie używać w swojej kuchni trochę się skurczyła 🙁

Aby nie mieć wrażenia, że ciągle jesz to samo, naucz się dobrze doprawiać jedzenie. To niesamowite, ile możesz osiągnąć dodając do dania kilka garści świeżych ziół. Moje ulubione to bazylia, szałwia i rozmaryn.

Szukaj inspiracji na blogach kulinarnych – jest ich (w samej Polsce) kilkanaście tysięcy, na pewno znajdziesz taki, którego autor zmaga się z podobnymi problemami.

Podsumowując

Smaczne i niedrogie jedzenie przy specjalnej diecie jest możliwe, choć czasem trudniejsze i wymagające więcej wysiłku. Z drugiej strony, alergia może otworzyć Cię na produkty spożywcze i techniki, których dotąd nie znałaś.

Nawet jeśli nie jesteś na nic uczulona, gorąco Ci polecam wypróbowanie przepisów dla alergików i osób na specjalnych dietach. Wegańskie, bezglutenowe, niskowęglowodanowe – na pewno urozmaicą Twoje codzienne menu!

Chcesz spróbować? Ja zaglądam tutaj – i oczywiście gorąco polecam:

 

Tagi w tym artykule

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *