Tanie owoce i warzywa w Twojej kuchni

Na pewno wiesz, że powinnaś jeść świeże owoce i warzywa 5 razy dziennie. A im więcej, tym lepiej!

Jednak to, co dobre dla zdrowia, niekoniecznie jest dobre dla portfela (szczególnie w okresie zimowym). Świeże warzywa wysokiej jakości nie są tanie, ale istnieją sposoby na kupowanie taniej bez uszczerbku na jakości.

Wydatki na warzywa i owoce będą różnić się w zależności od sezonu. Wiosną pojawia się dużo nowalijek (których cena nie jest niska) – a zimą częściej sięgamy po puszki i mrożonki.

Na wszystko jest metoda – oto moje sposoby na tanie warzywa i owoce o każdej porze roku.

tanie warzywa i owoce

Po pierwsze, nie wyrzucaj

Marnowanie jedzenia to nie tylko wyrzucanie pieniędzy na śmietnik, ale także zachowanie bardzo nieekologiczne i moralnie niefajne. Jak unikać strat jedzenia?

  • Planuj, najlepiej na tydzień do przodu. Jeżeli do przygotowania jednego dania potrzebujesz tylko części składnika (np. połowę głowy kapusty, ćwierć dyni), od razu zastanów się, co zrobisz z pozostałą częścią warzywa.

  • Dowiedz się, jak przechowywać warzywa i owoce, by najdłużej zachowały świeżość. Niektóre najlepiej przechowasz w lodówce, innym służy temperatura pokojowa, jeszcze inne najlepiej zanieść do piwnicy. W internecie i książkach kucharskich znajdziesz potrzebne informacje.

  • Te warzywa, których przydatność do spożycia jest krótka, kupuj w małych ilościach, do zjedzenia w ciągu 1 – 2 dni.

Nawet w pełni przestrzegając powyższych wskazówek, siłą rzeczy będziesz wyrzucać sporo jedzenia w postaci resztek: obierków od ziemniaków, zużytych torebek od herbaty, liści rzodkiewki…

I chociaż niektórych strat nie da się uniknąć, to musisz wiedzieć, że wiele „resztek” da się wykorzystać przy odrobinie pomysłowości. Ekologia jest trendy, więc znajdziesz masę pomysłów na wykorzystanie niepopularnych części warzyw i owoców:

  • Warto zacząć od skórki pomarańczowej: następnym razem obierając pomarańczę zostaw skórkę, pokrój ją w małe kawałki i wstaw do piekarnika lub karmelizuj na patelni. Skórka pomarańczowa to jeden z najbardziej charakterystycznych dodatków do ciast, szczególnie w okresie świątecznym. Posypuj nią swoje wypieki zamiast kupować gotowe posypki na bazie cukru. Będzie nie tylko zdrowiej, ale również taniej. Skórka pomarańczowa to jeszcze nie wszystko…
  • Czy wiedziałaś o tym, że z liści rzodkiewki możesz przygotować smaczne pesto, które następnie wykorzystasz jako dodatek do chleba lub makaronu? Jadalne są także liście kalarepy i selera naciowego.
  • Awokado to najzdrowszy tłuszcz i owoc pełen wartości odżywczych. Jeszcze więcej dobrych mikroelementów znajdziesz w pestce tego super owocu. Wystarczy, że potniesz pestkę na mniejsze kawałki, wysuszysz i następnie zmielisz. Tak przygotowany proszek dodaj do zielonych koktajli (zamiast np. zielonego jęczmienia, który jest drogi).
  • Następnym razem obierając arbuza usuń tylko zieloną część skórki. Biała część zawiera cytrulinę, o działaniu obniżającym ciśnienie. Białą skórkę możesz dodać do koktajlu z arbuza, soku z limonki i wody mineralnej, by otrzymać bardzo ożywczy i odżywczy koktajl na upalne dni.

Kupuj lokalnie

jak zaoszczędzić na warzywach i owocach?

Podczas zakupów wybieraj warzywa i owoce produkowane lokalnie. Po pierwsze, to dobre dla zdrowia – jedzenie wyhodowane niedaleko miejsca, w którym mieszkasz, ponoć lepiej odpowiada potrzebom Twojego ciała.

Poza tym, unikasz dzięki temu długiego i kosztownego transportu, co zmniejsza koszty dowozu żywności oraz umożliwia zbiory dopiero gdy owoce/warzywa są naprawdę dojrzałe. Inaczej jest w przypadku np. bananów, które są zbierane jeszcze zielone i które następnie dojrzewają powoli w trakcie długiej podróży do Polski. Lokalne produkty powinny stanowić podstawę Twojej diety, a egzotyczne owoce jedynie jej uzupełnienie.

Kupuj nie tylko lokalnie, ale również sezonowo. Dzisiaj także w środku zimy możesz kupić „świeże” warzywa, takie jak brokuły czy kalafior, zazwyczaj zapakowane szczelnie w plastikowe opakowania. Uważaj jednak: takie warzywa są drogie a jednocześnie przedstawiają mniejszą wartość odżywczą.

Hodowane bez słońca, w sztucznych szklarniach i z dużą ilością nawozu są niesmaczne i nie bardzo zdrowe. Porównaj chociażby smak i zapach świeżych pomidorów latem i tych, które możesz kupić zimą. Uważaj też na nowalijki: dziś niestety większość z nich jest sprowadzana z daleka lub hodowana właśnie w takich sztucznych warunkach. Jednocześnie ich cena jest bardzo wysoka.

Kupuj warzywa i owoce wtedy, gdy jest na nie sezon. Najsmaczniejsze i najtańsze truskawki kupisz w czerwcu, najlepszą dynię jesienią, a na dorodny jarmuż będziesz musiała poczekać do późnej jesieni nawet wczesnej zimy. Skąd masz wiedzieć, że właśnie panuje na coś sezon? Będzie tego mnóstwo w każdym warzywniaku i markecie, do którego wejdziesz.

Własnymi rękami

Idzie lato, warto samemu przygotowac domowe przetwory!

Świetnym sposobem na oszczędzanie jest też robienie domowych przetworów. Zrób dżem z truskawek w czerwcu, gdy truskawki są najtańsze i marmoladę ze śliwek, gdy trwa na nie sezon. Dzięki temu zaoszczędzisz pieniądze na dżemach w zimowych miesiącach. Ceny wysokiej jakości przetworów (ekologicznych; 100% owoców w składzie….) są bardzo wysokie, a i tak trudno trafić na tak pyszne, jak te przygotowane samodziennie.

Cena domowych przetworów to tylko cena owoców i cukru, ale możesz jeszcze zmniejszyć te koszty samodzielnie zbierając owoce oraz inne dary natury (chociażby grzyby). Jagody i dzikie maliny znajdziesz w większości polskich lasów, możesz zbierać je zupełnie za darmo. Jedyny „koszt”, który poniesiesz, to Twój czas, ale taka wyprawa może okazać się świetną frajdą. Na wycieczkę możesz zabrać rodzinę i przyjaciół, wspólnie możecie też później zająć się robieniem przetworów.

Las to nie jedyne miejsce, w którym znajdziesz pyszne, zdrowe i darmowe jedzenie. Na przetwory (i nalewki) świetnie nadają się owoce dzikiej róży. W niektórych miejscach, np. na terenach dawnych ogródków działkowych lub parków, możesz znaleźć też śliwy, jabłonie i grusze. Choć ich owoce nie będą tak okazałe, jak te kupowane w sklepie, ich smak może być zaskakująco dobry. No i co ważniejsze – drzew, o które nikt nie dba, nikt też nie spryskuje.

Nawet jeżeli nie mieszkasz w domu z wielkim ogrodem, możesz hodować własne warzywa i owoce. Ciekawą opcją jest dzierżawa ogródka działkowego, ale przeciętny balkon także daje olbrzymie pole do popisu. Możesz hodować też zioła, pomidory czy paprykę na parapecie w niewielkim mieszkaniu. Taka uprawa jest naprawdę prosta, poza tym nie musisz hodować roślin od nasionka – możesz kupić gotowe sadzonki, które wystarczy podlewać i zapewnić im dostęp do słonecznego światła.

Uważaj na warzywa w paczkach

Warzywa z supermarketu - uważaj na te w paczkach

Zauważyłaś ostatnio, że coraz więcej i więcej warzyw i owoców jest pakowanych w gotowe opakowania? Kiedyś mogłaś kupić sobie tyle ziemniaków, ile potrzebowałaś i uważałaś to za zupełnie naturalne. Dziś coraz częściej możesz (lub musisz) wziąć gotowe opakowanie o ustalonej z góry wadze. Tak jest też w przypadku np. cebuli czy jabłek.

Kilogramowe opakowania też zaczynają być przeżytkiem. Dziś coraz częściej znajdziesz owoce pakowane na sztuki – np. właśnie jabłka pakowane po 4 sztuki, ułożone równo na styropianowym talerzyku i ściśle obciągnięte grubą folią, na której pyszni się metka. Tak przygotowane jabłka wyglądają estetycznie, możesz je szybko wrzucić do wózka z zakupami (bez wybierania, pakowania w reklamówkę i ważenia), ale warto poświęcić chwilę, by jednak samemu wybrać owoce.

Po pierwsze, płacisz za to opakowanie. Cena tak estetycznie zapakowanych owoców jest znacznie wyższa niż w przypadku tych, które leżą luzem. Popatrz na pierwsze z brzegu porównanie cen pomidorów malinowych z Tesco:

Porównanie cen warzyw i owoców - pakowane wersus kupowane "luzem"

To różnica aż 4 złotych na kilogramie!

I chociaż szczelna folia pozwala zachować świeżość warzyw i owoców na dłużej, to jeżeli któraś sztuka była uszkodzona już przed pakowaniem, to taka folia staje się wymarzoną wylęgarnią dla różnego rodzaju bakterii.

Plusem zapakowanych owoców jest to, że nikt ich nie obmacywał wybierając najlepsze sztuki, ale z drugiej strony Ty też nie możesz sprawdzić, w jakiej kondycji są wybrane owoce. Styropian i folia nie są biodegradowalne, dla chwili wygody ryzykujesz więc pogorszenie stanu środowiska.

Z reguły owoce i warzywa w hipermarketach są tańsze niż w małych, lokalnych warzywniakach.

Z reguły. Hipermarkety znają więcej sposobów, by sprawić, że nie wiesz, ile naprawdę płacisz za daną rzecz. Jednym z łatwiejszych sposobów jest podawanie ceny nie za kilogram, ale za opakowanie (które może ważyć np. 900 gram) lub za sztukę.

W pierwszym wypadku staraj się wybierać takie worki, w których jest więcej sztuk: jeżeli 5 jabłek waży tyle samo co 4 jabłka, to paczka z 5 sztukami i tak przetrwa dłużej. W przypadku, gdy płacisz za sztukę, zawsze staraj się wybierać największe owoce, by dostać jak najwięcej za wydane pieniądze.

Stale też porównuj ceny. To, że w zeszłym roku kupowałaś najlepsze i najtańsze kalafiory w sklepie X nie znaczy, że w tym roku nie będzie bardziej opłacać się kupować ich w sklepie Y.

Hurtowe zakupy w Twoim domu

Warzywniak i hipermarket to nie jedyne miejsca, w których możesz zaopatrzyć się w owoce i warzywa. Poszukaj w swojej okolicy centrum hurtowego, w którym kupisz właśnie te produkty – może być to również sprzedające w mniejszych ilościach gospodarstwo rolne.

Kupowane tutaj produkty zazwyczaj są znacznie tańsze na kilogramie, ale musisz kupować w dużych ilościach: po 10, 15, 20 kg. Co zrobić z taką ilością warzyw lub owoców?

Przede wszystkim, o czym było już wyżej, rób własne przetwory (idzie lato, do boju!!! 🙂 ), szczególnie takie, które wytrzymają w piwnicy wiele miesięcy. Po drugie – dziel się: zarówno surowymi warzywami, jak i gotowymi przetworami. Możesz robić duże, hurtowe zakupy wspólnie z sąsiadami czy rodziną. Dzięki temu nikt nie będzie musiał sam radzić sobie z 15 kg marchewki. Możecie też umówić się, że każdy z Was przygotuje konkretne przetwory, a później wymienicie się gotowymi słoikami.

Podsumowując

Oszczędzanie na warzywach i owocach jest możliwe, choć wymaga sporo planowania. Jednak szybko wejdzie Ci to w krew i od razu będziesz widziała kilka możliwości wykorzystania resztek po jednym produkcie.

Zobaczysz też, że chociaż korzystanie z mniej przetworzonych produktów wymaga więcej czasu, to tak przygotowane posiłki są smaczniejsze i o wiele zdrowsze i wszyscy to docenią :-).

Tagi w tym artykule

2 super komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *